Week 2

16 september 2018 - Sérignan Plage, Frankrijk

Het weer is zeer aangenaam met af en toe wat wind. We zetten de fietsen op de auto en verkennen nieuwe streken.

Eerst van de camping naar Fonserane met een stop in le 9 een heel mooi en goed restaurant in de negen sluizen. We eten heerlijke tapas.

We rijden vanaf de camping naar Cers om daar een mountainbike tocht te proberen.

We ontdekken zeer desolate stukken van de Herault. En fietsen Sven Nys achterna. Enfin we proberen. Halverwege zijn we bekaf en proberen met google maps fiets een andere baan naar huis te vinden. Na een grote omweg komen we supermoe toe in ons tentje. De volgende dag heeft Eddy twee platte banden. Gelukkig is hier een fietsenmaker op de camping. Er is hier een struik die kleine bolletjes met stekels afgooit en als dat in je banden komt dan heb je prijs. Hij haalt er een stuk of vijf stekels uit. Hij noemt ze des bombes anti vélo.

We zetten de fietsen op de auto en gaan naar Saint Pierre de mer, daar begint een heel mooi fietspad naar Gruissan. Gruissan is echt een mooi stadje. Er zijn ook zourontginningen. We willen er iets eten maar we zijn te laat. Hier in la douce France serveren ze eten tot twee uur en dan gedaan. Het is tien na twee. Maar geen nood er is een cafe met uitzicht op de zoutvelden. We eten een ijsje en Eddy een tiramisu met fleur de sel. Heerlijk en heel mooi zitten. We eindigen met een bezoekje aan Gruissan. Er is daar een heel mooi kerkje en een kasteel en enkele leuke winkels en terrasjes. Alles zeer goed bewaard.

Onze volgende fietstocht gaat van Pézenas naar Agde langs de molens van de Herault. Op Wikiloc gevonden. We volgen de route op de iphone, die op mijn fiets staat. Heel goed te volgen langs onverharde wegen en zeer rustige wegjes. Het zijn grote graanmolens die gebruik maken van de versnellingen op de Herault. Een Franse wijnboer is zijn druiven met een speciale machine aan het plukken. Hij nodigt onsuit om mee te rijden. Super! We kunnen zeggen dat we twee rijen druiven geplukt hebben,wel machinaal. Een enige ervaring. Het seizoen is niet goed voor de druiven , veel ziektes door de droogte en te veel zon. De druiven zijn te zoet, 14,5% suiker.

Het was een prachtige tocht. Met onze e bikes hebben we al veel gezien, het is ook nog vermoeiend maar je kan langere tochten maken.

Vandaag zondag , rustdag, na al dat fietsen en aquagymen. Hebben we het verdient. Eerst naar de welness , dan een beetje zonnen en deze avond apero en fruits de mer in Valras plage. Meer moet dat niet zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl