Syracuse

28 november 2019 - Siracusa, Italië

Toegekomen in de regen, appartement il vole di pindaro, iets raars. Als het zon is te doen en anders koud en donker. Alles is hier gemaakt om de zon buiten te houden. Logisch eigenlijk.

Syracuse, eigenlijk Ortigia , het oude gedeelte is mooi bewaard en gerestaureerd. Veel gezellige plaatsen en in de zomer waarschijnlijk heel druk, te zien aan het aantal restaurants.

We eten in de pizzeria K 7, heel lekker, we zitten er wel helemaal alleen.

Vandaag volle zon en echt warm, t shirt weer, we maken een lange wandeling langs een ongerepte rotskust met zichten op Syracuse. Echt mooi. Vertrekpunt , Siracusa, Via del Faro Massolivieri, Het licht van de zon maakt hier een groot verschil, alles ziet er plots mooier uit

Deze avond gaan eten bij Fratelli. Gereserveerd met  The Fork, 50% vermindering. Lekker vismenu in een heel mooi kader. Goedkoop, door die 50%, een nieuwe ontdekking.

Natuurgebied cava grande. Een diepe kloof met een mooie rivier. De wandeling was gesloten maar typisch Siciliaans, er zijn bakken voorzien om over het hekken te kruipen. En iedereen doet het ook. Een pittige wandeling bergaf en dan bergop. Wel een heel mooie kloof met kalkrotsen en zicht op de besneeuwde Etna. Daarna naar Noto, een volledig heropgebouwd stadje in barok stijl. Monumentale gebouwen en kerken , een 50tal, allemaal om ter grootst. Heel mooi bewaard.

Vandaag naar de moderne kerk in Syracuse. Van buiten een kegel van beton, en vanbinnen een gedrocht van beton. Een kerk buiten verhouding van de mens.  De betonmaffia moet hier veel geld aan verdient hebben in de jaren 60. Gelukkig een perfecte cafe macchiato erna. Straks gaan eten bij Trimarchi.

Weer: zonnig en aangenaam wandelweer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tan: