Agrigento

23 november 2019 - Agrigento, Italië

Appartement mooi ingericht met drie terrassen. En een heel goed groot bed. En parkeergelegenheid achteraan.  Air bnb tra templi e mare van Cinzia.

Speciale rotsformaties aan de kust, Scala dei Turchi. Mooie witte rotsen in trappen waar je kan rondlopen en mooie bars aan de zee.

Vallei van de tempels, enige ervaring, site met veel bezienswaardigheden, en zeer goed bewaarde tempels uit de Griekse tijd. Heel weinig volk, dus de site bijna voor ons alleen. Wel heel groot, 5 km naar de laatste tempel en dan terug.

Wandeling wikiloc,  Agrigento, sanctuario di Demetra e resti rupestri, van castoreilgatto. Een wandeling die je anders nooit zou vinden. Alhoewel naast Agrigento, op volledig onverharde wandelpaden, tussen olijf en amandelbomen met archeologische vondsten en de fundamenten van de tempel van Demetra , waar een kerk opgebouwd werd. Een mooie wandeling, geen mens gezien.

Agrigento, oude stad. Verloedering en verval, geen beginnen aan om dat nog te redden. Alleen het theater van Pirandello, is nog de moeite waard. Jammer dat er geen geld is om alles te behouden.

Museum van archeologie, de moeite waard. Wat ze daar allemaal hebben aan Griekse vazen, potjes enz.

Algemene indruk tot hiertoe: voor cultuur en bezienswaardigheden, een topbestemming. Je kan er alle dagen iets anders bezoeken. Wat de natuur betreft, heel wat minder, de kuststadjes en de omgeving van de kust is volgebouwd met lelijke appartementsblokken, die dan nog in verval zijn.En alhoewel ze hier alle dagen , behalve de zondag allerlei huisvuil ophalen liggen de straten vol vuil. Grof vuil in de weinige natuur die ze hebben en op de stranden. Jammer.

Ondanks dat hebben we het hier naar onze zin, het weer is goed en we bezoeken alle dagen iets. En de mensen zijn vriendelijk en doen hun best om te helpen. Op naar de volgende veertien dagen.

Weer: zonnig en soms bewolkt, maar geen regen. 20 gr als de zon schijnt.

1. Nadine en Oscar:
    24 november 2019
    Mooie foto’s zo te zien toch pittoreske straatjes.
    Blijf genieten van de zachte temperaturen en de rust.
    Op tijd een terrasje is altijd meegenomen
    Veel plezier daar nog