Tinos

21 mei 2019 - Tínos, Griekenland

Ons appartement is wat je kunt noemen, basic. Het is heel netjes maar pover ingericht. Maar het ligt wel aan zee en voor 26 euros hadden we niet meer verwacht. Nostos resort in Agia Ioannis. 6 km van de hoofdstad.  Het weer is hier niet zo goed, bewolkt maar redelijk warm. Ideaal wandelweer.

Wandeling 1 vertrek van Dyo Chora naar drie zeer typische dorpjes. En een leuk cafeetje waar we de plaatselijke specialiteiten geproefd hebben. Er zijn hier jonge ondernemers met goede ideeën. Een vrouw maakt kaas in een kalebas. Heel sterke kaas maar wel lekker. En ze  drogen ook vlees en maken salami’s. Alle specialiteiten waren uitstekend.

Wandeling 2 van Falatados naar Volax. Tussen een heel speciaal landschap met ronde blokken. En heel groen voor Griekenland. Er zijn hier veel bronnen.

Tinos is absoluut niet toeristisch. Een zeer mooi eiland met heel veel ,140 gerestaureerde duiventillen. De Venetianen die hier 5 eeuwen waren , hebben de inwoners verplicht om duiven te kweken. Om op te eten.

Tinos is vooral bekend voor de kathedraal van de Orthodoxen. Het Lourdes voor hen. Op bepaalde feestdagen kruipen ze hier naar boven op hun knieën. En slapen ze op straat omdat ze geen plaats vinden in de hotels. Gelukkig nu niet.

Een echt aangenaam eiland maar het seizoen begint hier pas op 1 juni, dus uiterst rustig. We gaan  alleszins zen zijn, met al die rust. Geen stress hier.OOHMMMM